Er du unikke?

af Stuart Lisonbee

Der er noget, som jeg har talt om flere gange her på denne hjemmeside samt i nyhedsbrevet Doba. Faktisk, var det en af de allerførste ting, jeg talte om kort tid efter tiltrædelsen Doba et par år siden.

Selvom jeg har drøftet dette før, er det altid værd at bringe igen.

Jeg vil have dig til spørge dig selv om din virksomhed. Er du unikke? Og hvad er unikt ved du eller din virksomhed?

Hvis nogen skulle spørge mig det samme spørgsmål med hensyn til Doba, ville jeg sige, at vi tilbyder adgang til flere varer og flere leverandører end nogen andre drop shipping service.

Denne unikke ting om din virksomhed er hvad marketingfolk refererer til som dine unikke selling proposition, eller USP (Jeg dækket dette i del i juni 2004 udgave af vores nyhedsbrev, og omtales som den unikke salgsargument i oktober 2004-udgaven).

Din unikke selling forslag er hvordan du adskille dig selv — i øjnene på dine kunder – fra din konkurrence. I det væsentlige, er det grunden til du give dine kunder til at købe fra dig snarere end konkurrencen.

SÃ¥ hvad er dit unikke selling proposition? Hvis du ikke har givet det en tanke før, hvad du ønsker det skal være? Hvis du sagde, “at have den absolut laveste pris,” skal du gøre nogle flere tanker. Det er en af de værste USPS du kan have.

At have den laveste pris betyder blot du tjene færre penge, og at skære i profit påvirker mere end blot din bundlinje. Det påvirker alle aspekter af din virksomhed, såsom manglende evne til at yde god kundesupport (fordi du ikke har råd til det), udvikle nye og innovative værktøjer til dit websted, foretage brugbarhedstest, og så videre. Din virksomhed vil begynde at synes mere og mere som en fly-by-night gemme i stedet for en legitim virksomhed, der kan indgyde tillid til sine kunder.

Der er ingen vej udenom. Køre en business koster penge. Kører en virksomhed godt koster endnu flere penge. Lad ikke din virksomhed går under forsøger at være lav prisførende. I stedet finde en unikke selling proposition for din virksomhed og gør at en ting bedre end nogen andre, eller bedre endnu være den eneste person, der faktisk gør det!

Her er en personlig eksempel på en unikke selling proposition jeg kom op med, når jeg løb en computer detailforretning. Min USP var at tilbyde hjem levering og opsætning af nyindkøbte computere. Jeg tilbyder derudover onsite teknisk support.

Jeg har aldrig gjorde det, fordi det simpelthen koste for meget. Løsningen blev at opkræve betaling for det. Men jeg har aldrig gjorde det fordi jeg ikke tror, at nogen ville betale for det. I en verden, hvor hver computer forhandler tilbydes gratis support over telefonen, hvorfor skulle nogen være villig til at betale for onsite-support?

Nå, har du nogensinde hørt om Geek Squad? Grundlæggerne af Geek Squad havde den samme tanke jeg havde. Forskellen er de faktisk gennemført deres idé. Nu de kører en succesfuld og blomstrende forretning. Og en stor årsag til deres succes er de fundet et unikke selling proposition, der vil ophøje dem. over konkurrencen.

Lektionen her: Vær ikke bange for at blive unik! Omfavne dine unikke og se din virksomhed vokse.

Læs nogle gode eksempler på virksomheder, der har med succes markedsført deres USP.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *